Kooste vuoden 2002 toiminnasta

Toimintavuonna 2002 yhdistys astui sähköisen viestinnän aikaan. Turun Liikemiesy-
hdistyksen www-sivut avattiin yhdistyksen 96-vuotispäivänä 21. tammikuuta 2002. Jäsentilaisuuksia järjestettiin seitsemän.  Yhdistys tuki voimakkaasti liiketaloustieteellistä tutkimusta ja hoiti edustustehtäviään turkulaisissa yhteisöissä.

Teleste Oyj

Turun Liikemiesyhdistyksen toimintavuosi alkoi vierailukäynnillä Teleste Oyj:n toimitiloihin 29.1.2002. Vierailun isäntinä toimivat talousjohtaja Antti Salminen ja kehitysjohtaja Johan Slotte. Illan teemana keskusteltiin aiheesta: Teleste – laajakaistaa kotitalouksille.

Teleste on vuonna 1954 perustettu kansainvälinen teknologiakonserni, joka on erikoistunut laajakaistaisen tietoliikenteen järjestelmiin ja ratkaisuihin. Konserni kuuluu toimialansa johtaviin yrityksiin markkina-alueillaan. Yrityksellä on noin 30 omaa toimipistettä eri puolilla ja Telesten liikevaihdosta lähes 90 % kertyi ulkomailta. Konsernin palveluksessa oli syyskuun lopussa 602 henkilöä. Yhtiön osakkeet noteerataan Helsingin Pörssin päälistalla.  Tilaisuuden avaussanat lausui talousjohtaja Antti Salminen. Avauspuheenvuoron jälkeen  talousjohtaja Antti Salminen ja johtaja Timo Salokoski jatkoivat yleisöä kiinnostaneesta aiheesta Teleste – laajakaistaa kotitalouksille. Illan päätteeksi nautittiin isäntien tarjoama maukas iltapala.

Kevätkokous

Yhdistyksen sääntömääräinen kevätkokous pidettiin 21.3.2002 Marli Oy:n toimitiloissa.

Sääntömääräisinä vuosikokousasioina vahvistettiin yhdistyksen tilinpäätös  vuodelta 2001 ja myönnettiin vastuuvapaus tilivelvollisille. Pankinjohtaja Iiro Kaisti esitti jäsenistön puolesta lämpimät kiitokset puheenjohtaja Paula Palmrothille erittäin onnistuneen toimintavuoden järjestämisestä yhdessä muun johtokunnan ja toiminnanjohtajan kanssa. Kokouksen jälkeen  illan isäntä, toimitusjohtaja Timo Laukkanen piti mielenkiintoisen esityksen Marli Oy:n entisistä ja nykyisistä vaiheista. Esitys kirvoitti kuulijoissa runsaasti kysymyksiä. Kiinnostavan tehdasvierailun jälkeen kokousvieraat saivat illan päätteeksi nauttia runsaasta iltapalasta.

Kevätretki Forum Marinumiin

Yhdistys järjesti jäsenilleen avec-tilaisuuden, jossa tutustuttiin 6.6.2002 Forum Marinumiin. Forum Marinumin merikeskus sijaitsee Aurajoen länsirannalla Turun linnan naapurissa, lähellä Turun satamaa ja uutta Helsingintietä. Alue on moninainen kulttuurin ja yritystoiminnan keskus. Turun linnan lisäksi alueella sijaitsevat mm. World Trade Center, Turun taideakatemia sekä Turun kaupungin vierasvenesatama. Alue oli merkittävässä roolissa myös suurten purjelaivojen Tall Ships’ Race -tapaamisessa vuonna 1996, joka jälleen saapuu Turkuun vuonna 2003. Merenkulun historiassa alue on ollut Turun ja koko Suomen keskeisimpiä paikkoja jo keskiajalta lähtien. Illan ohjelma  aloitettiin nauttimalla tervetulomaljat, joiden kera saatiin kuunnella  merellistä musiikkia Laulun Ystävien kaksoiskvartetin upeasti esittämänä. Toimitusjohtaja Seppo Sareliuksen tervetulotoivotuksen jälkeen vieraat saivat tutustua Linnanpuomin  ja Kruununmakasiinin näyttelyihin sekä Parkki Sigyniin ja museolaivoihin Keihässalmeen ja Karjalaan. Keväisen kauniin illan lopuksi Turun Liikemiesyhdistys tarjosi osallistuneille iltapalan,  seurustelun ja merellisen musiikin kera. Illan musiikillisesta annista vastasivat hanuristi Pekka Rantanen ja Laulun Ystävien kaksoiskvartetti. Tilaisuuteen osallistui lähes 130 yhdistyksen jäsentä seuralaisineen.

Kvaerner Masa-Yards Oy

Syyskausi aloitettiin tutustumalla Kvaerner Masa-Yards Oy:n toimintaan 17.9.2002. Kvaerner Masa-Yards Oy on suomalainen laivanrakennusyritys, joka on erikoistunut loistoristeilijöiden, risteilylauttojen ja muiden teknisesti vaativien laivojen suunnitteluun ja rakentamiseen.

Yhtiö kuuluu kansainväliseen Kvaerner ASA teollisuuskonserniin ja on osa Aker Kvaerner Yards telakkaryhmää. Illan ohjelmassa oli telakanjohtaja Seppo Lauttamäen avaussanojen jälkeen alan tilannekatsaus Meritekniikka – tulevaisuuden toimiala. Esityksen aikana saimme nauttia hyvästä tarjoilusta. Mielenkiintoinen osa vierailua oli tutustuminen rakenteilla olevaan loistoristeilijään Royal Caribbean Cruise Linen MS Navigator of the Seas –alukseen. Laiva luovutettiin 18. marraskuuta 2002, neljäntenä Voyager-luokan risteilijänä.    Aiemmat kolme alusta, Voyager of the Seas, Explorer of the Seas and Adventure of the Seas luovutettiin lokakuussa 1999, syyskuussa 2000 ja lokakuussa 2001.

Johtajaseminaarista ajankohtaisfoorumiin

Turun Liikemiesyhdistyksen vuosittainen johtajaseminaari muokattiin uuteen asuun toimintavuonna 2002. Yhdistys järjesti 23.10.02  ajankohtaisfoorumin PharmaCityn auditoriossa, jonka pääalustajaksi oli kutsuttu Sampo Oyj:n konsernijohtaja Björn Wahlroos. Konsernijohtaja Wahlroos puhui alustuksessaan Shareholder valuen merkityksen korostumisesta otsikolla Pitäisikö liikkeenjohdon pelisääntöjä muuttaa? Björn Wahlroosin alustus kirvoitti useita kommentti- ja kysymyspuheenvuoroja aktiiviselta jäsenkunnalta. Illan toisen alustajan, Aboa Venture Oy:n sijoitusjohtaja Juha-Matti Mikkolan, alustuksen aiheena oli Yritysrahoituksen kehitysnäkymät sekä pankkien muuttuvat vakavaraisuussäädökset ja niiden mahdolliset vaikutukset, pääomarakenteen merkitys vaikuttaen vakuus- ja hinnoittelutarpeisiin. Illan anti herätti huomattavaa kiinnostusta  jäsenissä, joita oli paikalla 66 henkilöä. Paikalla oli myös taloustoimittaja Arvo Saksa, joka kirjoitti aiheesta artikkelin seuraavan päivän 24.10.02 Turun Sanomissa. Wahlroosin vierailu pääsi myös sunnuntain 27.10.02 TS:n Jälkimaku-palstalle, jossa todettiin Wahlroosin ottaneen vauhdikkaalla esityksellään yleisönsä. Illan päätteeksi saimme nauttia Sampo Pankin tarjoamasta runsaasta iltapalasta.

Syyskokous

Sääntömääräinen syyskokous pidettiin  28.11.2002 Raisio Yhtymän pääkonttorissa.  Vuosikokous kannatti toimitusjohtaja Paula Palmrothin jatkamista yhdistyksen puheenjohtajana ja  KTT, dosentti Arto Suominen varapuheenjohtajana. Puheenjohtajat kiittivät kokousta saamastaan luottamuksen osoituksesta. Erovuorossa olleet johtokunnan jäsenet: Antti Asanti, Klaus Järvinen, Tarmo Lieskivi, Tapio Reponen ja Ilpo Siro valittiin uudelleen. Jorma Viljanen oli ilmoittanut haluavansa vetäytyä johtokunnan jäsenyydestä. Hänen  tilalleen valittiin toimitusjohtaja Jukka Korhonen Huonekalutehdas Korhonen Oy:stä. Puheenjohtaja Paula Palmroth esitti   johtokunnassa pitkään toimineelle Jorma Viljaselle lämpimät kiitokset hänen toiminnastaan yhdistyksen hyväksi. Jorma Viljanen jatkaa edelleen yhdistyksen jäsenenä.

Kokouksen jälkeen Raisio Yhtymän viestintä- ja sijoittajasuhdejohtaja Taru Narvanmaa kertoi kattavasti  Raisio Yhtymän toiminnasta ja tulevaisuuden strategioista. Esitys kirvoitti kuulijoilta kiinnostuneita kysymyksiä ja kommentteja. Esityksen jälkeen tutustuttiin yhtymän historiaan viehättävässä, vasta-avatussa museossa.

Joulutervehdys

Yhdistyksen jäsenille lähetettiin joulutervehdys, jossa heidät kutsuttiin perinteiseen, joulunajan Tuomasmessuun. Messu järjestettiin Mikaelinkirkossa sunnuntaina 22.12.2002 klo 18.00 Liturgina toimi  pastori Hannu Hurme. Messun kolehti kannettiin TYKS:n keskolalle. Musiikista vastasi Markku Ahlstrand. Esiintyjinä olivat myös Teppo Ruohonen ja Joel Hallikainen. Messussa laulettiin kauneimpia joululauluja. Messun juonsi Pekka Saurio Turun Dieselistä.