Kevätretki Aboa Vetus & Ars Nova

Kevätretki suuntautui kulttuurin pariin, Aboa Vetus & Ars Nova -museoon 17.5.2006.

Aboa Vetus & Ars Nova on arkeologis-historiallinen ja nykytaiteen museo. Museo on avattu vuonna 1995. Sitä ylläpitää Matti Koivurinnan Säätiö. Tutustuimme Aboa Vetuksen uudistuneeseen perusnäyttelyyn, joka kertoo keskiajan kaupunkielämästä Turussa. Aboa Vetuksen sydämenä ovat keskiaikaisen Luostarikorttelin talojen ja kujien rauniot. Näyttely toimii kahdella tasolla – kuvailevan tarinan kautta sekä esineistön avulla. Aboa Vetuksessa tutustuimme myös erikoisnäyttelynä Revityt kirjat -näyttelyyn, joka kertoi katolisen ajan rukouskirjojen ja muun hengellisen materiaalin päätymisestä uskonpuhdistuksen aikaan mm. valtion tilikirjojen kansiksi.

Ars Novan ensimmäisessä kerroksessa esillä oli turkulaisen kuvanveistäjän Kimmo Ojaniemen kineettisiä veistoksia ja toisessa kerroksessa ripustus Matti Koivurinnan säätiön omista kokoelmista.

Kulttuuripitoiseen ohjelmaan kuului näyttelykierroksen lisäksi Turun Musiikkiopiston nuorten muusikkojen, Riikka Hakalan (huilu) ja Ilkka Turtan (kitara) esittäminä keväisiä säveliä. Lisäksi saimme ihailla Tanssiseura Fregolina ry:n taidokkaan lapsiparin, Jonnin ja Kastanjan esitystä.

Tilaisuuteen osallistui 57 yhdistyksen jäsentä puolisoineen.