Fläkt Woods

Maanantaina 28.1.2008 klo 18.00 Turun Liikemiesyhdistys vieraili Fläkt Woodsissa

Vuosi 2008 aloitettiin vierailulla Fläkt Woodsiin. Vierailukohde oli varsin mielenkiintoinen, mistä kertoo jo sekin, että tilaisuuteen ilmoittautui yli 50 yhdistyksen jäsentä.
Tilaisuus aloitettiin hiljaisella hetkellä, joka pidettiin yhdistyksen edesmenneen  kunniajäsenen ja entisen puheenjohtajan Heikki Toikan muistoa kunnioittaen.

Yhdistyksen vieraaksi oli kutsuttu Sirpa Hänti, jolle Liikesivistysrahasto myönsi Turun Liikemiesyhdistyksen 100-vuotisjuhlarahastosta 5 000 euron apurahan.

Sirpa Hänti kiitti yhdistystä apurahasta, joka mahdollistaa kokonaisvaltaisemman paneutumisen tutkimustyöhön. Lisäksi Sirpa kertoi lyhyesti väitöskirjatutkimuksestaan, joka käsittelee pienten yritysten markkinointiosaamista yritystoiminnan alkuvaiheessa. Pitkittäistutkimuksessaan Sirpan tarkoituksena on valita yrityksiä ja seurata niiden toimintaa ja markkinointiosaamista tietyn ajanjakson ajan. Turun Liikemiesyhdistys toivottaa menestytstä tutkimustyöhön.

Illan varsinainen isäntä, toimitusjohtaja Juha Paappa, toivotti vieraat tervetulleiksi ja kertoi Fläkt Woodsin toiminnasta, tuotteista ja historiasta. Liikkeelle lähdettiin siitä, että joka päivä ihminen tarvitsee kilon ruokaa, kaksi litraa vettä ja 20 000 litraa ilmaa. Ja Fläkt Woodsin tehtävänä on pitää huolta siitä, että ilma, jota hengitämme, on puhdasta ja raikasta.

Fläkt Woodsin toiminta ulottuu kodin ilmanvaihdosta aina teollisuuden erityistarpeisiin. Karkeasti toiminta voidaan jakaa rakennusten ja erikoisrakenteiden ilmastointiin sekä infrastruktuurin ja teollisuuden ratkaisuihin.

Erityisosaamisalueita ovat elinkaariedullisuus ja energiatehokkuus, hygienia ja sisäilman puhtaus, jäteveden käsittely, kerrostalojen ilmanvaihtoratkaisut sekä oman kodin ilmanvaihto, paloturvallisuus, paperiteollisuuden ja muun teollisuuden ilmanvaihtoratkaisut sekä tunneli-ilmanvaihto.

Toimitusjohtaja Paappa kertoi, että Turussa on keskitytty erityisesti puhaltimien ja kanavatuotteiden valmistukseen ja tuotannosta noin puolet menee vientiin. Kansainvälisesti suurena ja potentiaalisena markkina-alueena mainittiin Intia.

Yrityksen historiaa käytiin läpi muutamien tärkeiden vuosilukujen avulla. Suomen Puhallintehdas Oy perustettiin vuonna 1931 ja yhtiön Turun tehtaan tuotanto aloitettiin vuonna 1956. Lapinleimu Oy siirtyi Suomen Puhallintehtaan omistukseen 1990 ja Suomen Puhallintehdas taas ABB Fläkt Oy:n omistukseen kaksi vuotta myöhemmin. ABB myi ABB Fläkt Woods Oy:n Global Air Movementin 2002 ja yrityksen nimeksi tuli Fläkt Woods Oy. Vuonna 2007 ranskalainen pääomasijoitusyritys Sagard osti Fläkt Woodsin ja samana vuonna tapahtui myös Symor Oy:n fuusio.

Juha Paapan esitys ja öljyn ja sähkön hintojen nousu saivat aikaan vilkasta keskustelua omakotitalojen, rivitalojen ja kerostalojen ilmanvaihtoratkaisuista ja  energiansäästömahdollisuuksista. Keskustelu jatkui kahvipöydässä, jonka jälkeen pääsimme tutustumaan yrityksen toimitiloihin, niin tehdashalliin kuin nykyaikaiseen avotoimistoonkin. Tehdaskierroksella yrityksen toiminta konkretisoitui, kun näimme sekä ihmisiä että koneita valmistamassa muun muassa puhaltimia ja ilmastointiputkia.

Kiitokset Fläkt Woodsille erittäin mielenkiintoisesta illasta!

Fläkt Woods Oy

Fläkt Woods Group on maailmanlaajuinen ilmankäsittelyalan edelläkävijä ja liikekumppani. Edistämme ihmisten terveyttä ja hyvinvointia sekä tarjoamme tuottavia ja viihtyisiä tuotantoympäristöjä teollisuudelle sekä ylivertaista osaamista jokaiselle asiakkaallemme.

Fläkt Woods Groupin palveluksessa on tällä hetkellä yli 3300 henkeä eri puolilla Eurooppaa, Aasiaa ja Yhdysvaltoja, ja yrityksen liikevaihto on 600 miljoonaa euroa. Fläkt Woods Oy on osa Fläkt Woods Groupia. Henkilökuntaa Suomessa on noin 600 henkeä, ja liikevaihto ylittää 125 miljoonaa euroa.

Suomessa valmistetaan ilmastointipuhaltimia Turussa, ilmastointikanavia ja osia Turussa ja Kihniössä, teollisuuspuhaltimia Espoossa, väestönsuojatuotteita Helsingissä ja ilmastoinnin päätelaitteita Toijalassa.

www.flaktwoods.com