Ajankohtiasfoorumi

Ajankohtaisfoorumi 2010

Liki 50 Turun Liikemiesyhdistyksen jäsentä osallistui syksyn 2010 Ajankohtaisfoorumiin Leaf Areenalla tiistaina 12.10.2010.

Ilta alkoi kierroksella entisen makeistehtaan tiloissa, joissa nykyisin toimii miltei sata yritystä. Tenho Invest Oy:n Pasi Tenho ja Leaf Areenan toimitusjohtaja Pasi Kuutti esittelivät entisiä tehdaskiinteistöjä Turun Liikemiesyhdistyksen jäsenille. Kierroksella nähtiin liikuntatilojen lisäksi toimistoiksi kunnostettuja tiloja sekä tehdaskiinteistöjen alla kulkevaa käytäväverkostoa.

Illan ensimmäinen puhuja Pasi Tenho kertoi entisen makeistehtaan muodonmuutoksesta. Vuonna 2006 ostettuja Leafin entisiä tehdaskiinteistöjä alettiin kunnostaa uuteen käyttöön neljän omistajan voimin. Kiinteistöjä on remontoitu talotekniikan ja pintamateriaalien osalta. Vuokralaisia tiloihin löytyi nopeasti.  Tiloissa toimii hyvinkin erikokoisia vuokralaisia, joista suurimpien joukossa Leaf Areena, jolla on käytössän 7000 neliötä.

Tenho korosti sitä, että yrittäjille on tärkeää, että tilat ovat nopeasti saatavilla. Haasteena onkin lupaprosessien hitaus Turussa. Suunnitelmissa siintää myös asuntorakentaminen.

Illan toisena puhujana kuultiin Ylilääkäri, Professori Olli J Heinosta Paavo Nurmi keskuksesta. Heinonen puhui liikunnan vaikutuksista yhteisöille ja yksilöille. Hän aloitti kertomalla tämän päivän suomalaisten terveydentilanteesta. Vaikka liikuntaa harrastetaan enemmän kuin aiemmin, kansan paino nousee, koska yhä useampi tekee fyysisesti kevyttä työtä.

Liikunta on tuotu terveydenhuollon muiden keinojen lisäksi sairauksia hoitoon ja ennaltaehkäisyyn. Elämäntapojen muuttaminen ei kuitenkaan ole helppoa. Jotta elämäntapojen muutos voisi onnistua, ohjeistusten pitäisi olla positiivisia. On esimerkiksi löydettävä liikunnan saralta sellainen laji, josta kyseinen henkilö nauttii.

Alalla on nykyisin tarjolla hyvin laaja kirjo erilaisia palveluita esimerkiksi työhyvinvoinnin varjolla. Heinonen kertoi myös millaisia keinoja työpaikoilla käytetään työhyvinvoinnin edistämiseen. Hän myös kävi läpi millaisilla toimilla on hyödyllisiä vaikutuksia ja toisaalta millä toimilla jopa haitallisia vaikutuksia työhyvinvointiin.

Puheenvuorojen jälkeen puheenjohtaja Korpela kiitti puhujia ja ojensi heille kiitokseksi yhdistyksen historiikin. Illan päätteksi nautittiin iltapalaa ja vaihdettiin kuulumisia.