Ajankohtaisfoorumi 2013

TURUN LIIKEMIESYHDISTYKSEN AJANKOHTAISFOORUMISSA PUHUTTIIN RUOASTA

Turun Liikemiesyhdistyksen Ajankohtaisfoorumi 2013 oli Turun kauppakorkeakoulun kanssa yhteistyössä 1.10.2013 järjestetty SIDOSRYHMIEN KUTSUSEMINAARI ”Paikallisuus ja globaalisuus – kilpailuetuja yhdessä vai erikseen?”

Seminaarissa käsitelltiin sitä, miten nyt ja tulevaisuudessa paikallisuuden ja globaalisuuden haasteet ja mahdollisuudet näyttäytyvät samanaikaisesti yritystoiminnassa, erityisesti ruuan ja elintarviketeollisuuden kohdalla.

Seminaarin avasi Turun kauppakorkeakouln johtaja Markus Granlund, minkä jälkeen oli keynote-puheenvuorojen aika.Toimitusjohtaja Matti Rihko (Raisio Oyj) alusti aiheesta ”Globaali lähiruoka” ja kertoi esimerkiksi maidontuotannon tehokkuudesta ja uudesta Benemilk-rehuinnovaatiosta sekä kestävästä ruokaketjusta. Toimitusjohtaja Hannu Kottosen (HKScan Oyj) esitys ”Vastuullisesti pellolta pöytään – LIhateollisuuden pitkän arvoketjun haasteita” käsitteli sitä, miten HKScan on sekä globaali että lokaali eri markkina-alueilla, mitä mahdollisuuksia ja uhkia lokaali-globaali -jatkumo sisältää yrityksen näkökulmasta ja mitä paikallisuuden ja globaalisuuden yhtäaikainen hallitseminen tarkoittaa elintarviketeollisuudelle nyt ja tulevaisuudessa. Lisäksi projektipäällikkö Riikka Saarimaa, (Tulevaisuuden Tutkimuskeskus, Turun kauppakorkeakoulu) avasi tulevaisuudenkuvia ruoankulutuksesta ja puhui muun muassa ruokaturvasta ja tulevaisuuden ruokajärjestelmästä.

Righkon, Kottosen ja Saarimaan esitykset ovat saatavilla Turun kauppakorkeakoulun kotisivuilta

Seminaari jatkui paneelikeskustelulla, jota johti Turun Liikemiesyhdistys ry:n puheenjohtaja Matti Löyttyniemi ja keskustelijoina olivat toimitusjohtaja Sari Espola (Ravintola Mami), kauppias Jukka Itkonen (K-citymarket Turku, Länsikeskus) sekä yrittäjä Liisa Lindroth (Lindrothin puutarha). Lopuksi seurusteltiin ja jatkettiin keskustelua cocktail-tilaisuuden merkeissä.