Vierailu Aurigaan keräsi kehuja jäseniltä

Liikemiesyhdistyksen toiminta käynnistyi vierailulla Business Center Aurigaan. Tilaisuuteen saapui paikalle noin 60 yhdistyksen jäsentä, jotka pääsivät tutustumaan tilojen lisäksi rakennushankkeessa aktiivisesti mukana olleen Pöyryn toimintaan sekä merenkulkuoppilaitoksen koulutukseen. Tilaisuuden isäntänä toimi Åbo Akademin Säätiön tuore toimitusjohtaja ja liikemiesyhdistyksen jäsen Lasse Svens, joka esitteli säätiötä ja Aurigaa hankkeena.

Svens avasi tilaisuuden toivottamalla jäsenet tervetulleiksi. Hän avasi Åbo Akademin Säätiön historiaa aina sen perustamisesta vuonna 1917 nykyisen toiminnan fokukseen. Säätiön rooli on erityinen sillä sen tarkoitus on tukea ruotsin kielistä Åbo Akademi yliopisto sekä ruotsin kielistä kulttuuria yleisesti. Säätiö on nykyään Suomen 10 suurimman säätiön joukossa 550 miljoonan euron varallisuutensa myötä. Säätiö kehittää toimintaansa aktiivisesti, sijoitus varallisuus on painottunut kiinteistöihin, jotka ovat n. 65% omaisuudesta, osakkeiden osuus on noin 27% ja muiden sijoitusten 9%. Sen lisäksi, että kiinteistöt ovat suuressa roolissa on mielenkiintoista huomata, että niistä yli kolmannes on opetustiloja. Nykyinen keskustelu Säätiössä koskeekin sitä pitäisikö varallisuutta keskitttää jatkossa muihin osiin yhä enemmän, kun opiskelun muodot muuttuvat ja niihin käytettävien tilojen tarve on murroksessa. Säätiö hankki Aurigan kiinteistön 2011, mitä ennen se on ollut useasti kaupungilla purku-uhan alla. Erittäin laajalla peruskorjauksella Aurigasta luotiin merihenkinen kohde Turun satamien yhteyteen, jossa toimii useita merenkulun toimijoita.

Svensin esityksen päätteeksi keskustelua ilmeni erityisesti rakennuksen historiasta ja sen vaiheista. Pöyryn Teijo Alakahri puolestaan pääsi omassa esityksessään Pöyryn yleisen toiminnan esittelyn lisäksi avaamaan hieman Aurigan rakennusprosessia. Kohteessa pyrittiin säilyttämään alkuperäinen ilme ja tyyli kuitenkaan kaikista nykyaikaisimmasta tekniikasta tinkimättä. Tilat rakennettiin palvelemaan kohteen tulevien käyttäjien toimintaa sisältäen muun muassa laajat simulaatiotilat merenkulkuoppilaitokselle samaan aikaan laadittiin vuokrakäyttöön erittäin laajat sauna ja konferenssitilat. Alakahri kertoi myös käytännössä rakennusprojektista. muun muassa suuret osat ulkoseiniä oli sellaisenaan irroitettu uudelleen koottu, kun rakennuksen pintaa oli tuotu ulospäin. Näin oltiin pystytty säilyttämään alkuperäinen interiööri.

Lopuksi vierailimme merenkulkuoppilaitoksen vieraina heidän simuulatiotiloissaan. Tiloissa oli muun muassa suora kopio Viking Gracen komentosillalta. Simulaattoreilla pystytään tehostamaan merkittävästi merenkulun koulutusta. Yksien harjoituksien aikana voidaan käydä erittäin merkittävä määrä harjoituksia suhteessa perinteiseen merenkulun käytännön ja praktiikan harjoitteluun. Järjestelmien käyttöä merenkulkulaitoiksen omistama Axell käy kouluttamassa myös varustamoille ulkomailla ja samoin varustamoiden ryhmät tulevat koulutuksiin oppilaitokseen. Käytettävät simulaatiot edustivatnykyisen kehityksen huippua. Niistä useast olivat ulkomailta hankittuja, mutta käytössä ollut jäissäajosimulaattori on Suomessa kehitteillä oleva ohjelmistotuote, mikä pyritään viemään jatkossa vientituotteeksi.

Vierailuiden jälkeen kiersimme läpi upeat edustus tilat merinäköaloineen ja nautimme erinomaista iltapalaa Sodexon ruokalan tiloissa, jossa Marjo Koskela otti meidät vastaan erittäin vieraanvaraisesti. Vierailu keräsi kiitoksia jo paikanpäällä jäseniltä, mutta myös jälkeen päin vastaan otimme useita sähköposteja. Kiitos Åbo Akademin Säätiölle ja muille isännille vierailusta!