Kevätretki Ruissalon telakalle

Yhdistyksen perinteinen kevätretki järjestettiin 4.6.2019 Ruissalon Telakalle, joka on yksi Turun suosituimmista juhla-, kokous- ja tapahtuma­paikoista. Suuntasimme kohti Ruissaloa Aura Jokilautalla. Matkan alkaessa yhdistyksen puheenjohtaja Lasse Lindholm toivotti jäsenet tervetulleeksi, jonka jälkeen oppaamme Jani Vahto kertoi Ruissalon Telakan historiasta sekä tulevan kesän tapahtumista, joista mainittakoon esimerkiksi Shift bisnesfestivaali.

Perillä Ruissalossa tutustuimme Jani Vahdon opastuksella telakka-alueeseen. Pohjoismaiden suurin veneveistämö Åbo Båtvarf eli Turun Veneveistämö toimi alueella vuodesta 1889 vuoteen 1954. Veneveistämöllä suunniteltiin ja rakennettiin laadukkaita purje- ja moottoriveneitä. August Westin sekä hänen poikansa Zake ja Bruno Westin ovat suunnitelleet valtaosan veistämöllä valmistuneista veneistä. Ruissalon Telakan komea tapahtumatila, joka sijaitsee entisen veneveistämön tiloissa on nimetty luonnollisesti Westin-saliksi.

Suurta ihastusta jäsenistössä aiheuttivat kauniit klassikkoveneet. Ruissalon Telakalla olevaa Airwata salonkivenettä voi vielä tänäkin päivänä vuokrata alkuperäiseen tarkoitukseensa eli herrasväen tyylikkäälle päiväretkelle. Vuonna 1929 kokeilumielessä rakennettu nopeakulkuinen moottoripuuvene Snabbgående Experiment Motorbåt eli Sikari herätti kiinnostusta.

Sikari on ihastuttanut turkulaista vauhtikansaa Aurajoen Vauhtiajoissa jo 50-luvulla. Sen huippunopeus on 60 solmua, mutta olen tyytyväinen 30 solmun nopeuteen tulevissa vuoden 2019 Aurajoen Vauhtiajoissa, tuumaili Jani Vahto.

Kierroksen jälkeen ruokailimme Pizzeria Al Maressa. Ruokailun jälkeen toimitusjohtaja Jukka Virta Balanced Finance Oy:stä kertoi ELY-Keskuksen tarjoamista kehittämispalveluista pk-yrityksille. Virran yritys tarjoaa lyhyitä ja tehokkaita konsultaatioita, joiden tarkoituksena on tehostaa yrityksen talousjohtamista. Tämän jälkeen puheenjohtaja Lasse Lindholm kiitti osallistujia. Ilta tuntui loppuvan liian lyhyeen ja auringon vielä paistaessa suuntasimme 75 osallistujan voimin takaisin Turun keskustaan. Turun Liikemiesyhdistys kiittää Jukka Virtaa, Jani Vahtoa sekä Ruissalon Telakan, Pizzeria Al Maren ja Aura jokilautan henkilökuntaa onnistuneesta illasta.