Turun Liikemiesyhdistys vieraili Salon IoT Campuksella

Jukka Vakula kertoo Salon IoT Campuksen synnystä

Turun Liikemiesyhdistys tutustui yhdessä Salon Liikemiesyhdistyksen kanssa Salon IoT Campukseen torstaina 9.5.2019. Tilaisuuteen osallistui parisenkymmentä yhdistyksemme jäsentä. Bussi starttasi Yliopiston kadulta viiden aikoihin kohti Saloa. Perillä meitä oli vastassa Salon Liikemiesyhdistyksen jäsenistöä sekä Salon IoT Campuksen toimitusjohtaja Jukka Vakula.

Tilaisuuden aluksi Salon yhdistyksen puheenjohtaja Vilho Whalsten toivotti meidät tervetulleeksi ja kertoi muutamalla sanalla yhdistyksen toiminnasta. Vuonna 2002 perustetulla yhdistyksellä on tällä hetkellä noin 40 jäsentä. Puheenjohtaja Whalsten ojensi pöytästandaarin puheenjohtaja Lasse Lindholmille, joka puolestaan ojensi yhdistyksemme historiikin Salolaisille.

Ruokailun jälkeen, Salon IoT Campuksen toimitusjohtaja Jukka Vakula piti alustuksen Campuksen historiasta. Campus näki päivänvalon vuonna 2017, kun Salon kaupunki yhteistyökumppaneineen osti Microsoftilta Nokian entiset tuotekehitys- ja tuotantotilat aina irtaimistoa myöten. Taustalla oli ajatus elävöittää Salon elinkeinoelämää, joka oli kärsinyt vuosikymmenen ajan rakennemuutoksesta, jonka matkapuhelinteollisuuden äkillinen romahtaminen aiheutti.

Nyt Salossa on aloitettu uusi luku, jota luonnehtii siirtyminen yhden toimijan talousrakenteesta kohti verkostomaista rakennetta, jossa resurssit ovat jaettuja. Jukka Vakula kuvaili siirtymistä yhden kortin varasta useamman hevosen raviin. Campuksella toimii eri vaiheessa olevia yrityksiä start-upeista isompiin ankkuriyrityksiin sekä oppilaitosyhteistyökumppaneita. Saman katon alla onnistuu niin tuotekehitys kuin valmistuskin.

Salon IoT Campuksen arvonluonti perustuu verkostomaiseen yhdessä tekemiseen. Jakamistalouden ydinajatukset toteutuvat käytännössä Salon Campuksella esimerkiksi tiloja käytetään tehokkaasti yhteisöllisessä työympäristössä, jossa työskentelee useampia yrityksiä ja yksityisiä henkilöitä. Satunnaiset kohtaamiset vaikka niinkin arkisessa ympäristössä kuin ruokalassa voivat Vakulan mukaan luoda yllättäviä yhteistyökuvioita.

Tutustumassa Campuksen yhteisöllisiin työtiloihin

Nokian valtakaudella päärakennus toimi linnoituksena, jonne ulkopuoliset eivät päässeet ilman lupia ja kulkukortteja. Nyt Campuksella korostetaan avoimuutta ja käytössä on esimerkiksi Applen pääkonttorista poimittu idea yhdestä sisääntulo-ovesta, jonka kautta kaikki vieraat kulkevat. Sisäänkäynnillä vieraita vastaanottaa aulaemäntä, joka oli myös Vakulan ensimmäinen rekrytointi Campukselle.

Vakulan alustuksen jälkeen tutustuimme Campukseen paremmin tekemällä kierroksen sen tiloissa. Vilkaisimme alkuperäisessä kunnossa olevaan auditorioon, jossa tänä päivänä järjestetään Campuksen toimijoille ja heidän perheilleen sunnuntaisin elokuva-iltoja. Toisessa kerroksessa sijaitsevat yhteisölliset työtilat, jotka ovat olleet kesäkaudella myös lähistön kesäasukkaiden käytettävissä 15 euron päivätaksalla.

Lounais-Suomen positiivinen rakennemuutos on siivittänyt myös Salon IoT campuksen pärjäämään omillaan. Salon IoT campuksen tulevaisuus näyttää hyvältä, paraikaa viimeistellään Valmet Automotive uuden akkutehtaan tiloja. Keskustelun siivittämä kotimatka kului nopeasti ja olimme takaisin Turussa kymmenen aikoihin. Turun Liikemiesyhdistys kiittää Salon liikemiesyhdistystä ja Salon IoT Campuksen toimitusjohtaja Jukka Vakulaa.