Vuoden turkulainen liikemies

Turun Liikemiesyhdistys valitsee Vuoden turkulaiseksi liikemieheksi henkilön, joka on auttanut synnyttämään kestävää menestystä liike-elämässä, osoittanut kykyä liiketoiminnan jatkuvaan uudistamiseen sekä osaltaan vaikuttanut positiivisesti alueen työllisyyteen. Vuoden turkulainen liikemies on toiminut esimerkkinä ja suunnannäyttäjänä ja ansiokkaasti nostanut Turun ja Varsinais-Suomen profiilia.

Vuoden turkulainen liikemies 2017: Hanna Halme

Pitkän uran PerkinElmer Wallacissa ja merkittävää vientityötä Varsinais-Suomen ja Turun hyväksi tehnyt Hanna Halme valittiin Vuoden turkulaiseksi liikemieheksi 2017. PerkinElmer Wallac on Halmeen 15-vuotisen johtajuuden aikana tuonut Turun alueelle paljon lisää liiketoimintaa ja työpaikkoja ja on nykyisin yksi Turun alueen suurimmista työllistäjistä.

Talouden nousu lähtee aina yrittäjyydestä, joten sitä tulee tukea ja kannustaa. Yrittäjien itsensä pitää uskaltaa ja tähdätä rohkeasti esimerkiksi ulkomaille. Kaikessa pitää nähdä mahdollisuuksia: kielteiset tilanteet voi kääntää voitoksi.

Hanna Halme

Vuoden turkulainen liikemies 2016: Juha Hietarinta

Yhdistyksen 110-vuotisjuhlavuonna Vuoden turkulaiseksi liikemieheksi valittiin LST Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Juha Hietarinta, jonka monivuotinen ja sinnikäs työ laivanrakennuksessa on ollut merkittävässä osassa telakkateollisuuden pysymisessä Turun alueella. Hietarinnan yrittäjälähtöisyys sekä kyky luoda kestävällä pohjalla olevaa liiketoimintaa nousivat esiin hänen keskeisinä ansioinaan.

Palkinto kuuluu koko suomalaiselle laivanrakennusverkostolle, joka ammattitaidollaan on osoittanut maailmalle, että laivanrakennus kannattaa säilyttää Suomessa. Suomi tarvitsee vientiteollisuutta.

Juha Hietarinta