Muumimaailma ja Teatteri Emma

Kevätretki Muumimaailmaan ja Teatteri Emmaan

Perjantaina 6.6.2008 Turun Liikemiesyhdistys oli kevätretkellä Naantalissa. Aurinkoisen illan aikana nautittiin maistuva illallinen, kuultiin Tomi Lohikosken ja Reijo Mäen terveiset sekä seurattiin vauhdikasta Vares-näytelmää.

Turun Liikemiesyhdistyksen kevätretkellä oli tällä kertaa ennätysmäärä osallistujia, kaikkiaan 120 yhdistyksen jäsentä tai seuralaista oli mukana tutustumassa Muumimaailmaan ja katsomassa Vares-näytelmää. Valitettavasti kaikki halukkaat eivät tällä kertaa edes mahtuneet mukaan kevätretkelle.

Kevätretki sujui kaikin puolin hienosti ja aurinko paistoi upeassa kesäillassa. Tilaisuuden aluksi nautittiin buffet-pöydän antimista ja kuultiin Muumimaailman toimitusjohtajan Tomi Lohikosken puheenvuoro, jossa hän kertasi lyhyesti Muumimaailman historiaa sekä tämän kesän ja vähän tulevaisuudenkin suunnitelmia.

Kesäteatteria ja japanilaisia häitä

Muumimaailma avasi porttinsa ensimmäistä kertaa kesällä 1993 ja vuosien varrella muumien kotilaakso on kasvanut ja kehittynyt, vaikka vaikeita aikojakin on ollut.

Erityisen iloinen Lohikoski oli Teatteri Emman suosiosta. Aikaisempinakin vuuosina Emman kesäteatteriesitykset ovat olleet suosittuja, mutta tämän kesän Vares-näytelmään oli jo ennen ensi-iltaa myyty enemmän lippuja kuin viime vuonna koko Puhelinluettelo-näytelmään. Kuulimme lisäksi, että Muumimaailmassa vietetään myös hääjuhlia, kun japanilaiset hääparit haluavat järjestää ikimuistoisen juhlansa muumien kotilaaksossa. Tarpeen vaatiessa Nuuskamuikkunen suorittaa vihkimisen vaikka japanin kielellä.

”Alamaailman Anni Polva”

Turun Liikemiesyhdistyksen kevätretkelle osallistuneet kokivat hienon yllätyksen, kun myös Vares-kirjojen isä, turkulainen Reijo Mäki, oli vaimonsa kanssa mukana Muumimaailmassa. Yhdistyksen entinen puheenjohtaja Paula Palmroth haastatteli Reijo Mäkeä, joka tituleerasi itseään ”alamaailman Anni Polvaksi”, sillä hänen kirjojaan on myyty jo yli miljoona kappaletta. Lisäksi keskusteltiin uunituoreesta kirjasta, Lännen miehestä, joka on jo 28 Mäen kirja. Yleisöltä arvuuteltiinkin, kuinka mones Reijo Mäen kirja Lännen mies on, ja lähimmäksi arvannut sai omakseen kirjailijan nimikirjoituksella varustetun uutuusteoksen.

Keskustelua käytiin tietysti myös Vares-näytelmästä ja Reijo Mäki kertoi olevansa tyytyväinen käsikirjoittaja Satu Rasilan työhön. Myös näyttelijät ja muut näytelmän tekoon osallistuneet saivat kehuja. Reijo Mäki uskoi, että katsojien suupielet kääntyvät hymyyn ja uskalsi jopa luvata, että tarjoaa Turun torilla kahvit, jos joku selviää läpi näytelmän kertaakaan nauramatta.

Reijo Mäen puheenvuoron jälkeen olikin aika siirtyä Teatteri Emmaan seuraamaan Vares-näytelmää. Jussi Vareksena nähtiinKari-Pekka Toivonen ja käsittämättömän monista muista rooleista vastasivat Miska Kaukonen, Tom Petäjä ja Miia Lindström. Myös kulissien takana taisi käydä aikamoinen vilske, kun rooleja vaihdettiin lähes lennossa.

Esitys oli varsin vauhdikas ja paljon sattui ja tapahtui. Katsomosta kuului paljon naurua, joten kovin montaa kahvikupillista ei taida Reijo Mäen tarvita torilla tarjota. Sen sijaan näytelmän väliajalla kevätretkeläiset nauttivat vielä kahvit Teatteriravintolassa.