Lepolan Puutarha

Kevätretken aluksi puutarhaneuvos Jarmo Suominen toivotti suuren vierasjoukon tervetulleeksi Lepolaan ja kertoi perheyrityksen pitkästä historiasta. Lepolan Puutarha on maamme vanhin kauppapuutarha ja tuoreen sukupolvenvaihdoksen myötä  Tomi ja  Juho Suominen johtavat perheyritystä jo neljännessä polvessa.

Jyrki Suominen jatkoi kertomalla Lepolan lajikkeista ja tuotantomääristä, jotka ovat huikaisevan suuria. Kotimaisista gerberoista 75 % eli 2,2 miljoonaa kukkaa viljellään Lepolan kasvihuoneissa, 9 000 neliömetrin pinta-alalla. Ruusuja ja kesäkukkia viljellään molempia noin noin miljoona kappaletta ja tulppaaneja noin 9 miljoonaa.

Luvut kävivät yhä suuremmiksi, kun Kauppa ja Puutarha -lehden vastaava päätoimittaja Jyrki Jalkanen kertoi puutarha-alasta Suomessa. Kotimaisuus on valttia, suomalaiset haluavat ostaa kotimaisia, puhtaita kasviksia ja kukkia, mikä on tietysti hyvä asia myös suomalaisten puutarha-alan yrittäjien kannalta.

Puutarha-alan suurena haasteena on sesonkiluontoisuus. Vuodessa on kaksi sesonkia,  pääsiäisestä äitienpäivän kautta valmistumisjuhliin jatkuva kevät sekä joulu, johon valmistautuminen aloitetaan jo kesällä. Alan yrittäjät toivovatkin ainaista toukokuuta ja onnittelukukkia myös isänpäivän viettoon.

Seuraavaksi ohjelmassa oli tutustumiskierros kasvihuoneilla. Saimme paljon uutta tietoa kasvihuoneviljelystä ja ihmettelimme ja ihailimme valtavia kukkameriä, jotka täyttivät kasvihuoneen toisensa jälkeen.

Kierroksen jälkeen pääsimme ruokapöydän ääreen ja nautimme maistuvia kalaherkkuja, salaatteja ja juustoja.

Pääsimme näkemään myös kesän kukkatrendejä, kun floristi Marika Aaltonen ja puutarha-alan opiskelijat  loihtivat upeita kukka-asetelmia. Hyviä vinkkejä esimerkiksi kesän juhlien koristeluun!

Kiitokset isännille ja emännille mielenkiintoisesta kevätretkestä ja kukkapaketista, jonka saimme kotiinviemisiksi!

Kiitokset myös kevätretkelle osallistuneille ja hauskaa kesää kaikille!

Lepolan Puutarha Oy

Lepolan Puutarha on Suomen vanhin kauppapuutarha. Aarne Suominen osti Turussa sijaitsevan Lepola-nimisen tilan vuonna 1928. Hän aloitti avomaan vihannesviljelyllä ja ensimmäiset kasvihuoneet rakennettiin 1930-luvulla.

Leikkokukkaviljelyyn siirryttiin 1950-luvulla Kauko Suomisen johdolla. 1960-luvulla Lepolan tärkein viljelykasvi oli neilikka ja 1970-luvulla viljeltiin paljon myös alstroemeriaa. 1980-luvun alussa veljekset Jarmo ja Jyrki Suominen siirtyivät puutarhan johtoon ja pääkasveiksi tulivat ruusu ja tulppaani. 2000-luvun uutuus Lepolassa on gerbera, jota viljellään nyt jo neljännen sukupolven puutarhayrittäjien, Tomi ja Juho Suomisen johdolla.

Lepolan Puutarhan Kotisivut