Wallac Oy

Liki 50 Turun Liikemiesyhdistyksen jäsentä oli mukana yritysvierailulla Wallac Oy:ssäkeskiviikkona 26.9.2007. Toimitusjohtaja Hanna Halme esitteli yrityksen historiaa ja nykyistä toimintaa.

Turun Liikemiesyhdistyksen jäsenenäkin ollut Jorma Wallasvaara perusti Wallacin vuonna 1950. Kaksikymmentä vuotta yritys pysyi suomalaisena, mutta 1970 se myytiin ruotsalaiselle LKB Produkterille. Seuraavat parikymmentä vuotta Wallac oli ruotsalaisomistuksessa ja 90-luvun alkupuolella sen ostivat amerikkalaiset. Mutta vaikka omistajat ovat vaihtuneet, Wallac on pysynyt turkulaisena ja onnistunut jopa saamaan lisää toimintoja Turkuun.

Wallac on kehittynyt vuosien kuluessa kankaiden kosteusmittareiden ja analysaattoreiden valmistajasta maailmanlaajuisesti merkittäväksi kliinisen kemian laboratorioiden ja lääketeollisuuden kokonaisjärjestelmien toimittajaksi. Yrityksen laitteiden ja kemiallisten testisarjojen avulla voidaan havaita tietty sairaus tai sairastumisriski ja siten parantaa elämänlaatua.  Nykypäivänä Wallac Oy on osa amerikkalaisen PerkinElmer Inc. ‑konsernin Life and Analytical Sciences ‑liiketoimintayksikköä. Työntekijöitä Wallacilla on tällä hetkellä yli 700 ja liikevaihto oli viime vuonna 111 M€.

Mielenkiintoinen esitys sai aikaan paljon kysymyksiä muun muassa kustannuspaineista ja mahdollisista tuotannon siirroista halvemmaan työvoiman maihin sekä geneettisen seulonnan eettisistä kysymyksistä.

Esityksen ja keskustelun jälkeen tutustuimme Wallacin tuotantotiloihin ja nautimme maistuvan ja runsaan iltapalan.