Turku Energia

Viisikymmentä Turun Liikemiesyhdistyksen jäsentä tutustui Turku Energiaan torstaina 27.1.2011.

Edellisen kerran yhdistys vieraili Turun kaupungin sähkölaitoksella syyskuussa 1973, joten siitä oli vierähtänyt aikaan jo miltei 38 vuotta.

Illan vierailua isännöivät Turku Energian toimitusjohtaja Risto Vaittinen ja viestintäpäällikkö Mikko Merisaari. Vaittinen aloitti illan esittelemällä Turku Energian toimintaa ja kertomalla lyhyesti yhtiön 110-vuotisesta historiasta. Turku Energia –konserniin kuuluu sekä energialiiketoimintoja (lämpö, sähkönmyynti ja sähköverkot) että palveluja. Lisäksi konserniin kuuluu osakkuus- ja tytäryhtiöitä.

Vaittinen kertoi, että vuonna 2010 konsernin liikevaihto oli noin 205 miljoonaa euroa, mikä on hieman enemmän kuin vuotta aiemmin. Liikevoiton ja investointien osalta 2010 oli kuitenkin hieman heikompi kuin 2009. Konsernin tulevaisuuden suunnitelmissa korostuvat asiakaslähtöisyys, ympäristöystävällisyys ja tehokkuus. Konserni haluaa myös olla hyvä työnantaja.

Konsernin esittelyn jälkeen Vaittinen kertoi energia-alasta yleisemmin.  Esityksessä käytiin läpi muun muassa Sähkömarkkinamalli, jolla pyritään siirtämään sähköä halvemmalta alueelta kalliimmalle alueelle ja näin luoda paremmat edellytykset tuotantokapasiteetin tehokkaalle käytölle. Vaittinen kertoi myös sähkön tukku- ja vähittäismarkkinoista ja niiden kehitysnäkymistä. Sähkön kuluttajille näkyvistä muutoksista tuli esille tuntimittausuudistus, jossa on tavoitteena, että vuoden 2014 alussa valtaosa asiakkaista on tuntimittauksen piirissä ja heillä on etäluettavat mittarit.

Vaittisen kiinnostava esitys herätti monia kysymyksiä. Kysymyksiä kuultiin muun muassa vapaasta kilpailusta sähkömarkkinoilla, sähkön siirrosta pitkien välimatkojen päähän ja  päästökaupan tarkoituksenmukaisuudesta. Myös ajankohtainen kysymys Turun seudun energiaratkaisun järjestelyistä herätti vilkasta keskustelua.

Yhdistyksen johtokunnan jäsen Pekka Jousi kiitti Vaittista ja Merisaarta mahdollisuudesta vierailla Turku Energiassa ja ojensi heille
yhdistyksen 100-vuotishistoriikit. Lisäksi toiminnanjohtaja kertoi, että yhdistyksen kevätretki järjestetään tiistaina 24.5. Kultaranta resortiin. Sitä ennen on kuitenkin kevätkokous, jonka järjestelyt ovat vielä vähän kesken. Kutsut molempiin tilaisuuksiin postitetaan helmi-maaliskuun aikana. Illan päätteeksi nautittiin iltapalasta ja vaihdettiin viimeisimmät kuulumiset.

Kiitos onnistuneesta illasta Turku Energialle ja kaikille mukana olleille.