Syksyn toiminta polkaistiin käyntiin Keskusautohallissa

Liikemiesyhdistyksen jäsenkunta osoitti jälleen aktiivisuutensa, kun syksyn ensimmäiseen tilaisuuteen Keskusautohalliin saapui lähes 70 jäsentä.

Turun Liikemiesyhdistys vieraili Keskusautohallissa edellisen kerran tasan kymmenen vuotta sitten, mutta nyt pääsimme tutustumaan uusiin toimitiloihin Rieskalähteentielle. Tilaisuuden aluksi nautittiin syksyisen salaattibuffetin antimista ja samalla Keskusautohallin toimitusjohtaja Heikki Hedman kertoi paitsi yrityksen historiasta ja nykypäivästä, myös hieman laajemmin koko toimialan tilanteesta ja haasteista.

Keskusautohalli perustettiin vuonna 1927 ja alunperin se keskittyi parkkihallitoimintaan. Nopeasti kuitenkin siirryttiin kannattavampaan autokauppaan ja Keskusautohallista tuli vastaperustetun Volvon ensimmäinen Ruotsin ulkopuolella oleva jälleenmyyjä. Autoja myytiin aluksi harvakseltaan, mutta 1930-luvulla raskaan kaluston kauppa alkoi käydä. Sota-aikana autojen sijasta myytiin esimerkiksi häkäpönttöjä. Vuonna 1962 autojen tuonti vapautui ja 60-luvulla uusia autoja myytiin noin 100 000 vuodessa. Autokaupan huippuvuodet ajoittuivat 80-luvun loppupuolelle, jolloin autoja myytiin jopa 180 000 vuodessa. Mutta juuri kun monet autoliikkeet olivat tehneet suuria investointeja, tuli lama ja uusien autojen myynti oli alimmillaan vain 56 000 autoa vuodessa.

Nykyisin Keskusautohallin liikevaihto on 60 miljoonaa euroa ja se työllistää 120 henkilöä. Yrityksellä on Turun lisäksi toimipisteet Raisiossa, Salossa ja Forssassa ja sen edustamat automerkit ovat Volvo, Renault, Dacia, Hyundai, Suzuki ja Isuzu. Syksyllä 2012 Keskusautohalli muutti Raunistulaan uusiin, entistä suurempiin ja modernimpiin toimitiloihin, joissa erityistä huomiota on kiinnitetty ympäristöön ja kierrätykseen. Keskusautohalli oli etsinyt uutta toimipaikkaa jo jonkin aikaa, kun Rieskalähteentien toimitilat vapautuivat. Rakennuksen vanhaa osaa (3000 m2) laajennettiin huomattavasti (5000 m2) ja lopputuloksena on toimiva ja moderni kokonaisuus. Keskusautohallin sijainti on erinomainen, sillä keskustaan on matkaa vain kaksi kilometriä. Lisäksi pahimmat kilpailijat ovat naapurissa, mikä lisää alueen vetovoimaa ja yhdessä nämä liikkeet myyvät noin 35 % Turun talousalueen autoista.

Hedman korosti sitä, miten poliittiset päätökset heilauttelevat muutenkin suhdanneherkkää autokauppaa ja pienetkin korotukset esimerkiksi autoverossa saavat aikaan suuria vaikutuksia myyntilukuihin. Lisäksi hän arvioi, että tulevaisuudessa autokauppa tulee edelleen keskittymään muutamiin suurimpiin autoliikkeisiin ja suurimpiin kaupunkeihin. Myös tehtaiden ote autokaupasta tulee todennäköisesti kiristymään entisestään. Autokanta vanhenee väistämättä, kun uusien autojen myyntiluvut ovat pysyvästi takavuosia matalammalla tasolla. Tärkeimmät asiakasryhmät ovat yritykset sekä eläkeläiset, jotka ovat tottuneet oman auton tuomaan vapauteen ja haluavat pitää siitä kiinni mahdollismman pitkään. Sen sijaan nuorissa ikäluokissa ajokortillisten määrä näyttää vähenevän, mikä luonnollisesti heijastuu autokauppaan.

Keskustelua käytiin erityisesti teknologian kehittymisestä ja autojen turvallisuuteen liittyvistä lisävarusteista. Sähköautojen yleistymisen Hedman näki ongelmalliseksi varsinkin Suomen ilmastossa, mutta hybridit sen sijaan ovat jo nyt hyvinkin suosittuja. Vetyautojenkin tulevaisuutta pohdittiin lyhyesti.

Tämän jälkeen kierrettiin yrityksen toimitiloissa ja nähtiin vaihtoautot, varastotilat ja huolto. Lopuksi ihailtiin uusia autoja ja ihmeteltiin niiden hienouksia ja lisävarusteita. Erityisesti Volvo XC60 näytti kiinnostavan liikemiehiä.