KiiltoClean vierailu

KiiltoClean-vierailu 2012

Noin 60 yhdistyksen jäsentä tutustui KiiltoCleaniin tiistaina 31.1.2012. Iltaa isännöivät toimitusjohtaja Juha Saarinen, johdon assistentti Tia Rapala sekä materiaalitoimen johtaja Ulf Nordling.

Yhdistyksen puheenjohtaja Matti Löyttyniemi aloitti illan uuden puheenjohtajan puheenvuorolla. Löyttyniemi kertoi lyhyesti ajatuksistaan tuleville vuosille. Hän kertoi myös tulevista kevään tapahtumista. Sääntömääräinen vuosikokous on 22.3. Turun Sanomien uudella uutishuoneella Artukaisissa ja perinteinen kevätretki järjestetään 31.5. Helsingin Musiikkitaloon.

Mukana tilaisuudessa oli myös Turun kauppakorkeakoulun tutkija Hanna Pitkänen, joka sai syksyllä 2011 apurahan yhdistyksen 100-vuotisjuhlarahastosta. Pitkänen kiitti apurahasta ja kertoi sen olevan tärkeä väitöskirjan viimeistelyssä.

Juha Saarinen aloitti yrityksen esittelyn esittelyvideolla, jossa nähtiin hyvin Kiiltocleanin toiminnan monimuotoisuus.  Videon jälkeen Saarinen kertoi Farmoksen historiasta. Farmoksen toiminta Turussa alkoi vuonna 1947 Lääke Oy:n nimellä. Farmos nimi otettiin käyttöön vuonna 1958.

1970-luvulla tuotekehitys oli Farmoksen toiminnassa tärkeässä roolissa, sillä siivoukseen ja pyykinpuhdistukseen tuli paljon uudenlaisia koneita, jotka vaativat uudenlaisia puhdistusaineita. 80-luvulla automaation kehittyessä tuli myös tarve kehittää puhdistusaineiden automaattista annostelua.

1991 Farmos ja Orion fuusioituivat ja Farmos nimi siirrettiin Orion Oyj Noiron teollisuusmarkkinointiyksikön omistukseen.  2000-luvun alussa Orion myi Noiron pääomasijoittajille ja Farmoksesta muodostettiin erillinen tulosyksikkö.  2000-luvun puolivälissä yritys teki yrityskauppoja Baltiassa ja Venäjällä tavoitteenaan kansainvälisten toimintaojen vahvistaminen. Elokuussa 2010 Farmos Holdingin koko osakekanta myytiin Kiilto konserniin kuuluvalle KiiltoClean Oy:lle.

KiiltoCleanin ja Farmoksen yhdistyminen julkistettiin 11.8.2010. Syksyllä 2010 yhdistymistä valmisteltiin integraatiotyöryhmässä ja tammikuussa 2011 aloitti yhdistynyt organisaatio. Keväällä 2011 aloitettiin yhdistyneen KiiltoCleanin strategian määrittely ja sen käytäntöönvienti alkoi elokuussa.

Kiilto konsernin palveluksessa on noin 800 työntekijää. Konserni on koko historiansa ajan ollut Soljan suvun omistuksessa. KiiltoCleanilla on noin 300 työntekijää kuudessa eri maassa. Yhtiön liikevaihto on 55 M€. Ammattipuolen myynnistä noin puolet tulee Venäjältä ja Baltiasta kun taas kuluttajamyyntiä on vain kotimaassa.  Esityksensä lopuksi Saarinen kertoi, että ympäristövastuu ja tuoteturvallisuus ovat tärkeitä tekijöitä KiiltoCleanin toiminnassa.

Puheenjohtaja Löyttyniemi kiitti illan isäntiä mahdollisuudesta tutustua KiiltoCleaniin ja ojensi heille yhdistyksen 100-vuotishistoriikin. Illan päätteeksi nautittiin vielä maistuvasta iltapalasta.