Sairaala Neo

Syksy polkaistiin komeasti käyntiin, kun yli 70 yhdistyksen jäsentä osallistui Sairaala NEO:n isännöimään jäsentilaisuuteen tiistaina 4.9.2012.

Tilaisuus aloitettiin poikkeuksellisesti nauttimalla pöydän antimista ja vaihtamalla kesäkuulumisia, edellisestä tilaisuudesta kun oli ehtinyt jo vierähtää useampi kuukausi.Varsinaisen ohjelman aluksi puheenjohtaja Matti Löyttyniemi toivotti runsaslukuisen yleisön tervetulleeksi ja kiitti isäntiä, Sairaala NEON toimitusjohtaja Matti Markkulaa ja johtava lääkäri Jussi Rantasta, vierailun toteutumisesta.

Tämän jälkeen esittäytyivät yhdistyksen uudet jäsenet, Mastermark Oy:n toimitusjohtaja Lauri Honka sekä Liedon Säästöpankin rahoitusjohtaja Rauno Tuominen ja maksuliikenneasiantuntija Ismo Koivunen.

Sairaala NEOn ensimmäisen puheenvuoron piti toimitusjohtaja Matti Markkula, joka kertoi omasta liikemiestaustastaan ja esitteli Sairaala NEOn toimintaa. Sairaalalla on Kupittaalla 4600 neliömetrin tilat, joita jakavat Sairaala NEOn lisäksi HammasNEO, Respecta, Kuntoutus Orton sekä Lääkärikeskus Aava Sinulle -työterveysyksikkö. Useampi toimija mahdollistaa yhteistyön ja kustannustehokkuuden muun muassa vastaanottopalveluissa, välinehuollossa, anestesiassa sekä kuvantamisessa.

Markkula esitteli sairaalan vakuuttavasti alkanutta toimintaa; vuoden 2012 luvuiksi ennustetaan 14 000 vastaanottokäyntiä 1 700 leikkausta. Lisäksi Markkula kertoi moderneista leikkaussaleista, henkilöstön sitouttamisesta sekä ainutlaatuisesta potilaiden seurantajärjestelmästä, joka antaa luotettavaa tietoa hoidon vaikuttavuudesta myös pitkällä aikavälillä.

Sairaala NEOn tavoitteena on vuoteen 2015 mennessä olla yksi Euroopan johtavista niveltähystys- ja urheilukirurgian toimijoista. Yrityksen keskeisenä arvona on kotimaisuus, mikä näkyy yrittäjähenkisyyden, paikallisen omistajuuden sekä yhteiskuntavastuun korostamisessa. Toinen toimintaa ohjaava arvo on erikoistuminen, millä viitataan siihen, että tehdään sitä, mitä parhaiten osataan ja pyritään vuorovaikutukseen alan parhaiden kotimaisten ja ulkomaisten asiantuntijoiden kanssa niin tutkimuksessa, tuotekehityksessä kuin koulutuksessakin.

Yritysesittelyn jälkeen johtava lääkäri Jussi Rantanen puhui yleisemmin julkisen ja yksityisen sairaanhoidon rooleista ja vastakkainasettelusta. Yksityiseen sairaanhoitoon liittyy paljon myyttejä ja uskomuksia, joiden mukaan yksityissektori muun muassa kuorii kermat, kahmii parhaat osaajat ja tekee härskejä voittoja rahastamalla ihmisten perustarpeella eli terveydellä. Rantanen painotti ennen kaikkea julkisen ja yksityisen sairaanhoidon yhteistyötä, joka on välttämätöntä, mikäli halutaan vastata terveydenhuollon kysynnän ja kustannusten 5-8 % vuosittaiseen kasvuun. Suurten ikäluokkien kasvava elinikä, rappeuma- ja elintapasairaudet, noussut vaatimustaso sekä entistä tehokkaamat ja kalliimmat hoitomenetelmät aiheuttavat joka tapauksessa valtavan paineen terveydenhuollolle. Yksi suurimmista tulevaisuuden haasteista on työvoimapula, jota tuskin saadaan kurottua kiinni työn tuottavuutta nostamalla.

Rantanen esitti kaksi tulevaisuuden skenaariota. Ensimmäisessä vastakkainasettelu jatkuu, yksityinen terveydenhuolto nähdään kaiken pahan alkuna ja poliittinen ideologia estää rakenteiden muuttamisen. Tällainen kehitys johtaa Amerikan malliin, jossa julkinen terveydenhuolto rapautuu ja kasvavaa yksityistä sektoria rahoitetaan vakuutuksin ja työsuhde-eduin. Toisessa skenaariossa taas vastakkainasettelun aika on ohi, yksityissektori nähdään julkisen terveydenhuollon hyödyllisenä kumppanina ja kaikki resurssit on otettu käyttöön. Parhaassa tapauksessa suomalaisesta terveydenhuollosta tulee kansallinen menestystarina ja tulevaisuuden vientituote, jonka hinta-laatu -suhde on kohdallaan. Tämän vision saavuttaminen on Rantaselle eräänlainen elämäntehtävä.

Rantasen esitys herätti jäsenistössä paljon ajatuksia ja keskustelua käytiin esimerkiksi toiminnnan organisoinnista, e-resepteistä, julkisen ja yksityisen sairaanhoidon vaikuttavuudesta ja tehokkuudesta sekä uhkaavasta työvoimapulasta, joka koettiin osittain jo nykyhetkenkin ongelmaksi. Tilaisuuden päätteeksi puheenjohtaja kiitti illan isäntiä ja jäsenistöä erittäin mielenkiintoisesta illasta. Pois lähtiessä päästiin vielä kurkistamaan Sairaala NEOn huippumoderniin leikkaussaliin.