Syyskokous 2015

Syyskokouksen yhteydessä tutustuttiin kasvuyrityksiin

Turun Liikemiesyhdistyksen syyskokous pidettiin 24.11. Panimoravintola Koulussa, jonka tiloihin oli saapunut noin 60 yhdistyksen jäsentä. Tilaisuus aloitetiin syyskokouksella, jonka puheenjohtajana toimi Tero Toponen. Kokouksessa käytiin läpi ensi vuoden suunnitelmia ja samalla Turun Liikemiesyhdistyksen johtokunta uudistui syyskokouksessa. Syyskokous valitsi Matti Löyttyniemen jatkamaan tehtävässään johtokunnan puheenjohtajana. Myös nykyinen varapuheenjohtaja Heli Marjanen jatkaa tehtävässään. Johtokuntaan uusina jäseninä valittiin Handelsbankenin apulaiskonttorinjohtaja Antti Kanervisto sekä Suomen Pohjarakennusyhtymä Oy:n yrittäjä ja toimitusjohtaja Juha Tamminen. Johtokunnan erovuoroisista jäsenistä Heikki Hedman, Heikki Ketonen ja Marja­Terttu Rantanen valittiin jatkamaan tehtävissään. Johtokunnassa toista kauttaan jatkavat myös Yrjö Förbom, Elina Herrala, Juha Immonen, Jukka Korhonen ja Lasse Lindholm. Risto Korpela ja Jarkko Ruohola luopuivat johtokuntatyöskentelystä omasta pyynnöstään.

Varsinaisen syyskokouksen jälkeen illan vieraat Mariachista ja Ocuspectosta esittäytyivät. Jukka Järvi-Laturi piti esityksen Mariachista, joka elektroniikan valmistuksen ja suunnittelun ohella toimii kasvattamona uusille kasvuhakuisille elektroniikka alan yrityksille. Mariachi pyrkii antamaan tukea uusille kasvuyrityksille ja startupeille sparrauksen, suunnittelun ja toimitilojen muodossa edellyttäen, että näiden yritysten tuotteet ovat myöhemmässä vaiheessa sopivia Mariachin valmistustoiminnoille. Järvi-Laturi kartoitti laajasti syitä kasvattamo toimintaan ryhtymiseen ja toisaalta esitteli muutamia Mariachi kasvattamon kautta ponnistaneita yrityksiä.

Mariachin lisäksi esittelyn piti Ocuspecto Oy, joka oli käynyt läpi Mariachin kasvattamon. Yritysesittelyn pitänyt yrityksen toimitusjohtaja Tapio Mäntysalo kertoi Ocuspecto toimii terveysteknologian parissa, mihin yritys on suunnitellut uudenlaisen neurovisuaalisen järjestelmän tutkimiseen tarkoitetun laitteen. Tällä Ocusweep™ laitteella voidaan tutkia ihmisen koko näköjärjestelmää. Järjestelmän avulla voidaan tunnistaa silmäsairauksia ennakkoon ja toisaalta arvioida, mitkä silmäsairaudet tarvitsevat akuuteimmin hoitoa. Yritys on tällä hetkellä erittäin mielenkiintoisessa vaiheessa, kun laitteen myynti aloitetaan joulukuussa 2015 kohdemarkkinana Suomi ja nopeasti sen jälkeen muut Euroopan maat. Mäntysalon lisäksi tilaisuudessa oli paikalla tuotteen alkuperäinen keksijä ja yrityksen perustaja silmälääkäri Markku Leinonen ja Ocusweep™ -laitekin oli nähtävillä. Ocuspecto laiset muistuttivat myös, että hakevat jatkuvasti lisää henkilöitä laitteen kliiniseen testaukseen, joten suosittelemme ilmoittautumaan mukaan testeihin. Lisätietoa testeihin osallistumisesta saa sivustolta http://www.ocusweep.com/fi.

Tilaisuuden lopuksi yhdistyksen puheenjohtaja Matti Löyttyniemi kiitti yrityksiä osallistumisesta ja esityten jälkeen yrityksen edustajat jäivät keskustelemaan kiinnostuneiden jäsenten kanssa!