Turun telakka

Turun Liikemiesyhdistys tutustui laivanrakennusteollisuuteen

Turun liikemiesyhdistyksen telakkateemainen yritysvierailu 28.2. lähti käyntiin bussikierroksella Turun telakalla. Oppaana kierroksella toimi Meyer Turku Oy:n Project Engineer Berndt Lönnberg.

Kierroksen aikana tutustuttiin telakan eri osiin, investointeihin sekä laivanrakennusprosessin eri vaiheisiin. Lönnberg kertoi kattavasti rakenteilla olevin Mein Schiff –alusten taustoista ja telakan tulevaisuuden projekteista.

Bussikierros päättyi LST Group Oy:n tiloille Rautatehtaankadulle, jossa tilaisuutta jatkettiin laivanrakennus- ja telakkateemaisilla puheenvuoroilla. Ensimmäisenä puheenvuorossa oli Berndt Lönnberg Meyerilta. Lönnberg jatkoi bussikierroksella aloitettua alustusta ja valotti Meyerin yritysjärjestystä, kansainvälistä toimintaa sekä vireillä olevia projekteja. Lönnbergin jälkeen puheenvuoron sai  Oy Naval Interior Team Ltd:n Arja Saapunki. Saapunki kertoi verkostoyrityksen asemasta laivanrakennusteollisuudessa sekä erityisesti NIT:n tarjoamista kokonaistoimitusratkaisuista.

Viimeisen puheenvuoron käytti tilaisuuden isäntä LST Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja ja toimitusjohtaja, sekä Turun Liikemiesyhdistyksen palkitsema Vuoden turkulainen liikemies vuodelta 2016, Juha Hietarinta. Juha toi puheenvuorossa esille LST Groupin taustalla olevan pitkän perheyrityshistorian sekä kertoi konsernin rakenteesta, toimialoista ja asiakkaista. Puheenvuorossaan Hietarinta sivusi myös laivanrakennuksen roolia ja merkitystä suomalaisessa yhteiskunnassa sekä vallitsevaa tilannetta työmarkkinoilla.

Turun Liikemiesyhdistys kiittää Juha Hietarintaa, Arja Saapunkia ja Berndt Lönnbergiä sekä myös LST Groupia, Karoliina Groupia, Meyeria ja Turku Touringia onnistuneista järjestelyistä.