Vuoden turkulainen liikemies 2022
Jussi
Mälkiä
Vuoden 2022 turkulainen liikemies on Jussi Mälkiä

Turun Liikemiesyhdistys on valinnut Vuoden turkulaiseksi liikemieheksi Meriaura Oy:n perustajan ja hallituksen puheenjohtajan, merenkulkuneuvos Jussi Mälkiän. Meriaura Oy perustettiin vuonna 1986. Toiminta oli aluksi harrastusmuotoista. Jussi Mälkiä ystävineen osti Aura-hinaajan pääasiassa majoituskäyttöön Estelle-laivan kunnostusprojektin tueksi sekä ympäristöjärjestöjen palvelukseen. Laivan ylläpito osoittautui kuitenkin kalliiksi, ja siksi toimintaa alettiin viedä kaupallisempaan suuntaan.

Tänä päivänä Meriaura on perheomisteinen merikuljetusyritys. Se keskittyy mm. bio- ja kiertotalouden tuotteiden, agribulkin, sekä vaativien erikoislastien kuljettamiseen Pohjois-Euroopan alueella. Liikevaihto on tänä vuonna noin 75 milj. euroa. Meriaura on listautumassa Helsingin ja Tukholman First North -listalle tänä jouluna.

Jussi Mälkiän henkilökohtaiset ansiot Turun talousalueen elinkeinoelämän hyväksi ovat merkittävät. Jussi Mälkiä on lähes 40 vuoden yrittäjyydellä rakentanut huomattavan merikuljetusten ja vihreän teknologian alueille keskittyvän yritysryppään.

Lasse Lindholm

Tunnustus julkistettiin Turun Liikemiesyhdistys ry:n tilaisuudessa 10.11. Namibiasta tavoitettu Mälkiä ilahtui palkinnosta ja kiitti Liikemiesyhdistystä videotervehdyksellä.

Olen erittäin otettu tästä huomionosoituksesta. Aion edelleen jatkaa 40 vuoden yrittäjyyden jälkeen tekemisiäni keskittyen nyt itselleni tärkeiksi pitämiin asioihin, kuten vihreään siirtymään ja uusiutuvaan energiaan.

Jussi Mälkiä