DB Schenker & Turun Satama

Syksyn 2009 toisen yritysvierailun teemana oli logistiikka-ala, kun noin 50 Turun Liikemiesyhdistyksen jäsentä sai tutustua DB Schenkeriin ja Turun Satamaan  tiistaina 20.10.2009. Schenker Cargon toimitusjohtaja Jouni Sopulan aloitti illan ohjelman esittelemällä lyhyesti Deutsche Bachn-konsernia, jonka osa Sopulan johtama Schenker Cargokin on. Schenker Cargo on Suomen Schenkerin tytäryhtiö, joka tarjoaa kotimaan varastointi- ja logistiikkapalveluita. Yhtiö myös vastaa ensi vuonna 80 vuotta täyttävän Kiitolinjan toiminnasta Suomessa.

Sopula kertoi, että DB Schenkerillä on Turussa noin 250 työntekijää. Lisäksi yhtiö työllistää noin 270 henkilöä välillisesti alihankkijoina ja yrittäjinä. Yhtiöllä on Turussa tuotanto- ja toimistotiloja yhteensä noin 54 000 neliömetriä, joista suuri osa vastikään laajennetussa uudessa varastossa. Syksyllä 2009 valmistuneen laajennuksen jälkeen uusi varastotila on viiden jalkapallokentän kokoinen.

Esityksenä lopuksi Sopula kertoi esimerkkejä yhtiön palveluista, joista suurin osa on yrityksille tarjottavia palveluita. Kuluttajille tarjottavista palveluista Sopula mainitsi esimerkkinä Ärrä paketti –palvelun. Esityksen jälkeen yleisöstä esitettiin kysymyksiä muun muassa toimitusaikoihin ja toimitusvarmuuteen sekä yhtiön historiaan liittyen.

Tämän jälkeen Turun Sataman hallintojohtaja Jarmo Koskinen kertoi 860-vuotiaan Turun Sataman toiminnasta. Turun Satamalla on 126 työntekijää, minkä lisäksi sillä on merkittävä välillinen työllistävä vaikutus. Vuosituhannen alkupuolella tehdyn tutkimuksen mukaan satama työllistää välillisesti miltei 9000 henkilöä.

Turun Satama on Suomen ainoa junalauttasatama ja sen kautta kulkee mitä erilaisimpia tuotteita autoista elintarvik-keisiin. Koskisen mukaan Turun Sataman alueella on 225 hehtaaria maata ja yli 1000 hehtaaria vettä. Koskinen kertoi esityksensä lopussa taantuman vaikutuksista satama-toimintaan. Mielenkiintoisena yksityiskohtana mainitta-koon, että taantumassa matkustajamäärät ovat nousseet.

Esitysten jälkeen puheenjohtaja Risto Korpela kiitti Sopulaa ja Koskista kiinnostavista esityksistä. Tämän jälkeen siirryttiin yhteisellä bussikuljetuksella Schenkerin uudelle varastolle, jossa tuotantojohtaja Petteri Nurmi kertoi varastosta ja sen toiminnasta.

Vierailun päätteeksi palattiin Schenkerin ruokalaan nauttimaan maittavasta iltapalasta.