Treston

Liki 50 Turun Liikemiesyhdistyksen jäsentä tutustui torstaina 2.9. Treston Oy:n toimintaan. Vierailua isännöivät Trestonin toimitusjohtaja Leo Saarikallio ja yhtiön markkinointipäällikkö Matti Löyttyniemi.

Vierailu aloitettiin kiertokävelyllä, jonka aikana tutustuttiin Trestonin tuotevalikoimaan näyttelyhuoneessa ja nähtiin sekä metalli- että muovi tuotteiden tuotantotiloja. Kierros päättyi varastoon, jossa nähtiin miten pieneen tilaan suurikin työpöytä kuljetusta varten pakataan. Varaston päätyyn oli järjestetty pöydät ja tuolit vierailua varten.

Toimitusjohtaja Saarikallio kertoi Trestonin 40-vuotisesta historiasta. Yrityksen perustivat vuonna 1969 Vaasan höyrymylly ja Heikki Tavela. Ajatuksena oli tehdä jotain ”uutta ja suurta muovista”.  Yritys on toiminut kansainvälisesti alusta alkaen. Palaset-kuutiot olivat kuitenkin ensimmäinen vientimenestys.

Nykyisin päätuotteita ovat säilytyskalusteet ja tekniset kalusteet. Treston työllistää noin 170 henkilöä ja viennin osuus on liki 70 prosenttia liikevaihdosta. Trestonilla on tytäryhtiöt Saksassa, Iso-Britanniassa, Ruotsissa, Puolassa ja Norjassa. Lisäksi heillä on edustusto Kiinassa. Treston on myös omistajana Hexaplan Oy:ssä, Jonson & Co AB:ssä ja Kenno AS:ssä.

Yrityksessä uskotaan, että kovassa kilpailussa heidän tuotteensa voivat erottua kilpailijoiden tuotteista hyvällä designilla. Design nähdäänkin tärkeänä myynnin tukena. Lopuksi Saarikallio kertoi X-tuolista, joka on yksi Trestonin uutuuksista.

Matti Löyttyniemi kertoi lyhyesti Hexaplanista. Löyttyniemen mukaan teollisuusmyyntikuvastot ovat tärkeä myyntikanava suoramyynnin ohella. Hexaplan on perustettu vuonna 1976 ja se on ainut kotimainen toimija Suomessa.  Yrityksellä onkin vahva markkinaosuus Suomessa. Treston on ollut Hexaplanin pääomistajana vuodesta 1987.

Kiinnostavat esitykset herättivät paljon keskustelua. Turun Liikemiesyhdistyksen jäsenet esittivät kysymyksiä muun muassa Trestonin kasvusuunnitelmiin, yrityksen monialaisuuteen ja Kaukoidän merkitykseen liittyen. Myös Kukkapuron suunnittelema X-tuoli herätti mielenkiintoa.

Illan päätteeksi nautittiin maistuvasta iltapalasta. Puheenjohtaja Korpela myös kiitti illan isäntiä ja totesi Trestonin olevan esimerkillinen kannattavaan kasvuun suuntautunut yritys, joita Suomi tarvitsee.