Elomatic

Syksyn ensimmäinen jäsentilaisuus Elomaticissa keräsi Valkoiseen taloon ennätysmäärän Turun Liikemiesyhdistyksen jäseniä.

Illan isäntinä toimivat Elomaticin toimitusjohtaja Olli Manner sekä varatoimitusjohtaja Ray Essén. Olli Manner aloitti kertomalla lyhyesti Suomen laivanrakennuksen historiasta, joka alkoi jo vuonna 1741 kun Robert Fithie perusti telakan. Kuulimme myös vuonna 1937 rakennetun Valkoisen Talon historiasta. Henkilökunnan ravintola, jossa tilaisuus pidettiin, oli aikanaan autokorjaamo. Elomatic osti Valkoisen talon vuonna 1999 ja kun saneeraus oli valmis vuoden 2001 lopulla, avajaisia päästiin viettämään vuonna 2002.

Turun Liikemiesyhdistyksen jäsen Ari Elo perusti Elomaticin vuonna 1970 ja edelleen Elon perheellä on hallussaan yrityksen osake-enemmistö. Työntekijöitä Turussa on noin 270, mutta kaiken kaikkiaan yritys työllistää lähes 700 henkilöä. Liikevaihto vuonna 2007 oli noin 44 miljoonaa euroa ja arvioiden mukaan tänä vuonna päästään lähes yhtä hyvään tulokseen.

Elomaticilla on neljä toimialaa, jotka jakautuvat suunnitteluun ja konsultointiin sekä ohjelmistoliiketoimintaan. Ensin mainittu pitää sisällään Life Science, Marine ja Paper & Mechanical toimialat ja jälkimmäinen Cadmatic ohjelmistoliiketoimmnan, joka on toimialoista kaikkein kansainvälisin, ohjelmistolisenssejä on toimitettu yli 40 maahan.

Elomatic satsaa kotimaan ohella myös kansainväliseen kasvuun. Kansainvälistyminen ei toimitusjohtajan mukaan ole helppoa, mutta esimerkiksi Intiassa yli 3 vuoden työ alkaa pikku hiljlaa tuottaa tulosta. Intian yhteisyritys  on keskittynyt potentiaalisille ja kasvaville lääketeollisuusmarkkinoille ja Puolassa laivanrakennukseen. Yritys on aloittanut toiminnan myös Kiinassa.

Elomaticin menestyksen kulmakivet ovat Olli Mannerin mukaan henkilöstön motivaatio, suunnittelun huippuosaaminen, menetelmäkehitys, pitkät asiakassuhteet, monialaisuus, kansainvälisyys sekä kasvu ja kannattavuus.

Varatoimitusjohtaja Ray Essénin esitys käsitteli laivanrakennusta Suomessa, erityisesti sen merklitystä ja kilpailulkyvyn säilyttämistä. Essén käytti esimerkkinä maailman suurimman Oasis of the Seas -risteilylaivan rakentamista Turussa ja kertoi, miten Elomatic osallistuu tähän valtavaan hankkeeseen.

Essén pohti myös sitä, miten Turun on mahdollista säilyttää kilpailuetu laivanrakennusmarkkinoilla. Hän lähestyi aihetta viitaten Porterin ajatuksiin edun lähteestä, edun määrästä ja jatkuvista parannustoimista. Turun tapauksessa Essén piti edun lähteenä ainutlaatuisia tuotteita. Turun telakka on erikoistunut suurten risteilijöiden rakentamiseen ja sillä on hyvin pitkät perinteet Turussa; laivojen koko on tuplaantunut jokaisen viime vuosikymmenen aikana. Edun määrällä Essén viittasi verkoston osaamiseen. Meillä laivanrakennus perustuu satojen yritysten ja tuhansien ihmisten osaamiseen. Tämä tarkoittaa sitä, että kilpailuetu on peräisin lukuisista lähteistä, mikä tekee toiminnan kopioimisen vaikeaksi. Essén korosti myös, että laivanrakennuksen on jatkuvasti pysyttävä askeleen muita edellä innovaatioiden avulla. Tässä suomalaiset ovat onnistuneet varsin hyvin, sillä sillä esimerkiksi promenade ja all outside cabins -innovaatiot ovat lähtöisin Suomesta.

Esitysten ja keskustelun jälkeen nautittiin maistuvaa iltapalaa. Vierailu Elomaticissa johdatteli jäsenistön merellisiin tunnelmiin ja näissä tunnelmissa jatketaan myös seuraavasssa jäsentilaisuudessa. 28.10.08 järjestettävän Ajankohtaisfoorumin teemana on meriklusteri ja illan isäntä, kaupunginjohtaja Mikko Pukkinen kertoo meriklusterin merkityksestä Turun seudulle ja Merivoimien esikuntapäällikkö, lippueamiraali Veli-Jukka Pennala kertoo Merivoimien roolista osana meriklusteria. Kutsut lähtevät jäsenistölle lähiaikoina.

Elomatic Oy

lomatic on yksi Pohjoismaiden johtavista suunnittelu ja konsulttitoimistoista. Yli 600 suunnittelun ammattilaista tekee töitä neljällä toimialalla: Life Science, Marine, Paper & Mechanical ja Cadmatic. Elomaticilla on toimistot kuudella paikkakunnalla Suomessa, toimisto Ruotsissa, Venäjällä ja Kiinassa sekä yhteisyrityset Intiassa ja Puolassa.

Pitkäaikainen ja läheinen yhteistyö asiakkaiden kanssa on ollut Elomaticin menestyksen perusta jo vuodesta 1970 alkaen. Haluamme jatkossakin, että palvelumme on parasta, mitä insinööriosaaminen voi tarjota. Johtavana periaatteenamme on luottamuksellisten asiakassuhteiden rakentaminen.

www.elomatic.com