Scroll Top
Jääkiekon ajankohtaistapahtuma HK Areenalla

Jääkiekon ajankohtaistapahtuma HK Areenalla

Turun Liikemiesyhdistys järjesti Jääkiekon ajankohtaistapahtuman yhteistyössä TPS:n ja Liigan kanssa HK Areenalla torstaina 2.10. Ottelu Järjestettiin TPS-JYP Liigaottelun yhteydessä. Tapahtumaa isännöivät TPS:n toimitusjohtaja Niklas Österlund ja Liigan toimitusjohtaja Kimmo Rannisto. Tapahtumassa keskityttiin kasvuun sekä koko liigan että yksittäisen joukkueen tasolla. Tapahtuma oli erittäin suosittu yhdistysten jäsenten keskuudessa ja paikalle saapui 70 yhdistyksen jäsentä. Tapahtuman alussa pidettiin myös hiljainen hetki poismenneen johtokunnan jäsenen Tapio Reposen muistoksi.

Ajankohtaistapahtuman seminaariosuus pidettiin ennen ottelua. Siinä kasvun haasteisiin tartuttiin ensiksi joukkueen tasolla TPS:n ja Österlundin toimesta ja jälkimmäisessä koko Liigan kasvuun Ranniston toimesta. Tilaisuus järjestettiin HK Areenalla, joka on tällä hetkellä suurin suomalaisomisteinen monitoimihalli. Näin ollen puitteet tilaisuuteen olivat myös erinomaiset.

TPS:n Österlund avasi tilaisuuden käymällä läpi hieman taustoja TPS:n organisaatiosta. TPS:n jääkiekko on perustamisensa jälkeen 1937 nauttinut monista menestyksen vuosista viimeisimpänä mestaruus vuonna 2010, mutta nyt hiljaisempien vuosien jälkeen uutta menestyksen suuntaa haetaan seurassa aktiivisesti. Österlund mainitsi, että muutos näkyy erityisesti siinä, että TPS:n paita päällä kilpaillaan vain ja ainoastaan voitosta, joka kerta ja kaikilla sarjatasoilla. TPS:llä on kaksi joukkuetta Edustusjoukkue, joka pelaa Liigassa, sekä A-juniorit, jotka pelaavat Junioreiden pääsarjaa. Näitä tukevat valmentajat, huolto ja seurajohto. Myös nuorempia juniorijoukkueita pelaa TPS:n väreissä ja kaikkia yhdistää sama tavoite. Urheilujohtaminen, miten tehdään voittava joukkue, valmennus ja miten kasvattaa juniorit sisään, onkin yksi TPS:n toiminnan tärkeimmistä tukijaloista. Melkein 900 TPS junioria ja joukkueen toiminta vetovoimaisena paikkana kehittyä ovat avain asemassa TPS:n juniorityön kannalta.

Österlund toi vahvasti esiin, että tämän urheilullisen menestyksen edellytyksenä on vahva talous. Taloudellisen menestyksen tukemiseksi TPS pyrkii keskittymään brändin vahvistamiseen keskittyen siihen, mitä elämyksiä ja kokemuksia TPS voi antaa Turkulaisille. Elämyksiä TPS voi tarjota ottelu tapahtumien muodossa. Ne kilpailevat muun vapaa-ajan kanssa ja erityisesti muidenkin kuin tosi fanien tuonti katsomoon on haasteellista. Ottelu tapahtumien tulisi huomioida myös yritysten välinen yhteistyö ja se, miten ottelu tapahtumat edistävät yritysten suhteiden hoitoa. Österlundin mukaan kasvu oli tärkeimmässä roolissa taloudellisen menestyksen edellytyksenä. Nykyistä 7 miljoonan euron liikevaihtoa pyritään aktiivisesti kasvattamaan. HK Areena ja sen tapahtumat mukaan lukien jääkiekko-ottelut ovat TPS:n pääsääntöinen tulon lähde. Viime kaudella HK Areenalla vieraili 235 000 vierasta sisältäen ottelut kokoukset konsertit. Keskimäärin aikaa hallilla vietetään 2-3 tuntia, joten aikaa tulojen keruuseen on suhteellisen vähän. TPS pyrkii taloudelliseen menestykseen tuottamalla tapahtumia ja elämyksiä sekä tuomalla jääkiekon ympärille tuodaan erilaisimpia vaihtoehtoja vapaa-ajan viettoon.

Österlundin esitys avasi keskustelua ja tälle esitettiinkin tarkentavia kysymyksiä juniorityöstä sekä myytävistä lipuista. Hän totesi, että 60% otteluun myydyistä lipuista on kertaluontoisia lippuja tavallisilta kävijöiltä, joten suurin kasvupotentiaali nähtiin näissä kertaluontoisesti otteluissa käyvissä katsojissa ja asiakkaissa. Lippujen myynnin jakautuminen oli myös hyvä siirtymä Ranniston pitämään esitykseen, jossa käsiteltiin tänä vuonna 40 vuotta täyttävän Liigan kasvunäkymiä. KHL:n ja CHL:n muodostamassa kilpailu ympäristössä Rannisto alleviivasi Liigan vahvaa asemaa Suomen kiinnostavimpana urheilusarjana, joka tavoittaa lähes kaikki urheilua Suomessa seuraavat jo nyt. Rannisto toi esille, että Liigassa ollaan oltu viime aikoina kuitenkin liian tyytyväisiä nykyiseen vakiintuneeseen tilaan, missä se tavoittaa jo 2,5 miljoonaa suomalaista vuosittain. Liigalla tuotteena on vielä enemmän potentiaalia, jonka hyödyntämiseen pyritään jatkossa keskittymään yhä aktiivisemmin. Rannisto sanoi, että kaukalossa suoritus on ollut hyvä ja liiga on toiminut pohjana viedä suomalaispelaajia NHL:ään ja maajoukkueeseen, mutta toiminnassa kaukalon ulkopuolella olisi eniten kehitettävää. Vahvimmat kasvunäkymät Rannisto näki samassa kohderyhmässä kuin Österlund. Niissä jotka käyvät seuraamassa muutaman ottelun kauden aikana.

Suurimpana syynä otteluihin tulemisessa kävijöillä on hauskanpito ja viihtyminen ja urheilullinen menestys vasta sijalla neljä. Kun yli puolet kaikista Liigaotteluihin myydyistä lipuista on yksittäisiä lippuja, näki Rannisto parhaana kasvun tuojana muidenkin kuin fanien houkuttelemisen otteluihin. Mikä on erityisesti viestinnällinen haaste ennemmin kuin se, että voitetaan peli. Toisena haasteena Rannisto toi esiin sen, miten Liiga toisi yhä enemmän lisäarvoa sen yhteistyökumppaneille. Ranniston mukaan tässä Suomaliset ovat muita pohjoismaita merkittävästi jäljessä ja keskiössä on toimivien yhteistyömallien löytäminen ulkomailta ja tuominen edelleen Suomeen ja Liigaan.

Nämä Liigan haasteet esiin nostettuaan Rannisto antoi aikaa kysymyksille, joissa yhdistyksen jäsenet nostivat esille median roolia jääkiekossa tuomareihin kohdistuvana paineena. Rannisto myös totesi Liigan olevan haastavassa asemassa tämän suhteen, mutta alleviivasi kuitenkin sitä, että nykyinen tuomaritoiminta on hyvää, vaikka aina on kehitettäviä osa-alueita. Toinen keskustelussa esiin noussut aihepiiri oli Lippujen tuotteistaminen. Sekä Liigalle että TPS:lle Liikemiesyhdistyksen viesti oli se, että jääkiekko-otteluiden lipuissa monet oheistuotteet aina pop-corneista juomalippuihin kannattaisi tuoda jo osaksi ottelulippua. Tämä palaute otettiin mielellään vastaan ja yhdistyksen jäsenet saivat kuulla, että tällaisia kokeiluja tullaan ainakin TPS:n puolesta tekemään kuluvan syksyn aikana.

Kaiken kaikkiaan esityksistä ja keskustelusta jäi päällimmäiseksi mieleen positiiviset ja eteenpäin pyrkivät näkymät. Niissä sekä Liigan että TPS:n rooli aktiivisesti kehittyvinä ja kasvua tavoittelevina organisaatioina korostui. Samalla raotettiin hieman niitä osa-alueita, mistä molemmat kasvuaan hakivat. Esitysten jälkeen jäsenet pääsivät TPS:än tarjoaman seuraamaan TPS-JYP ottelua, joka jännittävien ja tiukkojen tilanteiden jälkeen päättyi turkulaisten eduksi 3-2. Tunnelma HK Areenalla oli erinomainen ja jatkossa halliin kannattaakin tulla viihtymään jääkiekon ja muiden tapahtumien merkeissä. Liikemiesyhdistys kiittää Liigaa ja TPS:ää yhteistyöstä ajankohtaistapahtuman järjestämisestä.