1936
J.G. Nordströmin ohella Kalle Toivonen lienee Liikemiesyhdistystä eniten kehittänyt henkilö. Hän toimi yhdistyksen puheenjohtajana vuosina 1936–51.

Liikemiesyhdistyksen asema vahvistui suuresti kauppaneuvos Kalle Toivosen...

Liikemiesyhdistyksen asema vahvistui suuresti kauppaneuvos Kalle Toivosen. Yhdistyksen jäsenmäärä nousi aikaisemmasta noin sadasta jopa yli neljänsadan 1940-luvun lopulla. Kalle Toivosen alkuun panemat lahjoitukset ovat luoneet perustan yhdistyksen turvatulle taloudelliselle asemalle, mikä on mahdollistanut apurahojen myöntämisen alan opiskelijoille.

Kaarlo Viktor (Kalle) Toivonen syntyi Mouhijärvellä vuonna 1880 työmiehen perheeseen. Kansakoulun jälkeen hän työskenteli Turussa eri puutavaraliikkeissä. Työskenneltyään 20 vuotta konsulien Alfr. Jacobssonin ja L. Hammarströmin palveluksessa, hän osti heidän liikkeensä vuonna 1921 ja muutti sen Oy Vienti-Export Ltd:ksi. 1920- ja 1930-luvuilla hän toimi myös kuuden sahan tai puutavaraliikkeen johtokunnan puheenjohtajana. Turun satamahallituksen jäsen hän oli vuodesta 1921 ja kaupunginvaltuutettuna vuodesta 1932 lähtien. Hän toimi myös Turun Yliopiston hoitokunnassa ja hallituksessa, monissa yrityksissä hän oli johtokunnan jäsenenä tai puheenjohtajana. Hän oli englanninkielentaitoinen. Kauppaneuvoksen arvon Kalle Toivonen sai vuonna 1938.

Jälkimaailmalle Toivonen on jättänyt itsestään kuvan suorasta, hienostelemattomasta miehestä, joka pelkältä kansakoulupohjalta kohosi korkealle talouselämän tikkailla. Vaikka oli itse jäänyt ilman suurempaa teoreettista koulutusta, Toivonen arvosti koulutusta, toisin kuin moni muu self-made man. Esimerkkinä Toivosen huumorintajusta on seuraava yhdistyksen 50-vuotisjuhlissa nauhoitettu muistelu: Toivonen meni töihin jo kymmenen vuotta täytettyään ja varsin nopeasti hän yleni työmaalla olevaksi urakkakirjuriksi (nykyisin täysin tuntematon ammatti). Toivonen kuvaa työtään näin: ”… neljä viivaa rinnakkain ja yhden poikittain; ehkä herratkin ovat joskus nähneet sellaisen merkin.” Tukkimiehen kirjanpidosta Toivonen aloitti, ja kun hän kuoli yli 90-vuotiaana vuonna 1975, atk oli jo yleisessä käytössä. Paljon merkittävää mahtui kauppaneuvos Kalle Toivosen pitkään ja rikkaaseen elämään.