Vuoden turkulainen liikemies 2018
JUKKA
RINNEVAARA

Turun Liikemiesyhdistys on valinnut Vuoden turkulaiseksi liikemieheksi Teleste Oy:n toimitusjohtajan Jukka Rinnevaaran. Palkinto luovutettiin Turun Liikemiesyhdistyksen pikkujouluissa 29.11.2018.

Vuoden turkulaiseksi liikemieheksi valitaan henkilö, joka on auttanut synnyttämään kestävää menestystä liike-elämässä, osoittanut kykyä liiketoiminnan jatkuvaan uudistamiseen sekä osaltaan vaikuttanut positiivisesti alueen työllisyyteen. Hän on toiminut esimerkkinä ja suunnannäyttäjänä, ja ansiokkaasti nostanut Turun ja Varsinais-Suomen profiilia.

– Jukka Rinnevaaralla on pitkä ura itsenäisen pörssiyhtiön johdossa. Hänen aikanaan Teleste on tehnyt merkittävää globaalia vientityötä, kehittänyt uutta, korkeaa teknologiaa ja ollut suuri työllistäjä alueellamme,Turun Liikemiesyhdistyksen johtokunnan puheenjohtaja Lasse Lindholm toteaa.

– Rinnevaara on tehnyt voimakkaasti työtä Varsinais-Suomen elinkeinoelämän kehittymisen puolesta Turun kauppakamarissa ja oman asemansa kautta sekä julkisissa rooleissa että taustavaikuttajana.

Yhteistyö on onnistumisen edellytys

Rinnevaara tuli Telesten palvelukseen vuonna 2002. Sitä ennen hän toimi ABB Installaatiot Oy:n erilaisissa johtotehtävissä vuosina 1994–2001 ja ABB Building Systemsin liiketoiminta-alueen johtajana Zürichissä vuosina 2001–2002.

Turun Liikemiesyhdistyksen nimitys tuli hänelle mieluisana yllätyksenä.

– Olen luonnollisesti yllättynyt ja kiitollinen tunnustuksesta. Minulla on ollut onni työskennellä hienossa kansainvälisessä teknologiayrityksessä, jossa on osaavia ja motivoituneita henkilöitä. Lisäksi olen saanut toimia organisaatioissa, jotka ovat hyvällä yhteistyöllä ajaneet yritystoiminnan edellytysten kehittämistä. Nämä ovat varmasti keskeiset syyt tunnustukseen, Rinnevaara sanoo.

Henkilöstön saatavuus ja hyvät yhteydet tärkeitä Varsinais-Suomelle

Rinnevaaralla on jo vuosien ajan ollut näköalapaikka Varsinais-Suomen elinkeinoelämään. Alueen nykytilanne ja tulevaisuus näyttävät hänen mukaansa valoisalta.

– Varsinais-Suomen taloudessa ja teollisuudessa menee juuri nyt hienosti. Yrityksillä on aktiivinen kasvun vaihe päällä, mikä johtaa lisääntyviin investointeihin ja henkilöstötarpeisiin. Meidän on kuitenkin pidettävä jatkossakin huolta osaavan henkilöstön saatavuudesta ja hyvistä yhteyksistä talousalueelta markkinoille.

Rinnevaaran mukaan alueella on paljon kehityskohteita, joihin tulisi satsata.

– Konkreettisina esimerkkeinä näistä kehityskohteista ovat hyvät lentoyhteydet Turusta Eurooppaan, Tunnin juna -hanke Turun ja Helsingin välillä sekä teknillisen korkeakoulutuksen ja yritysyhteistyön kehittäminen paikallisesti Turun alueella.